EduhackatonNL010: werken aan beter onderwijs in Rotterdam

Ook in de nieuwsbrief Jeugd & Onderwijs 010 van de gemeente Rotterdam aandacht voor EduHackathonNL010 middels een mooi verslag.

EduhackatonNL010: werken aan beter onderwijs in Rotterdam

EduhackatonNL010: werken aan beter onderwijs in Rotterdam

Met honderd onderwijsprofessionals praten over innovatie, over het lerarentekort en een andere organisatie. Op de EduhackatonNL010 gebeurde dat. Waarom en wat zien de professionals voor oplossingen? Onderwijsinnovatie maakt het vak van leraar aantrekkelijker en vernieuwingen kunnen helpen bij het terugdringen van het lerarentekort. Zo’n twaalf  groepen kregen tijdens de hackaton op 23 maart de taak om met ideeën te komen om het onderwijs anders te organiseren. En dat is hard nodig, want Rotterdam verwacht komend schooljaar 160 fulltime (fte) onvervulde vacatures in het primair en het voortgezet onderwijs.Ballast
Kort hieronder de meest genoemde suggesties uit deze twaalf groepen:
– het overboord gooien van ballast;
– ontwikkeltijd;
– de wens voor meer autonomie en vertrouwen.

Voorbeelden hiervan:

  • Minimaal één uur per week vrije ontwikkeltijd voor docenten Een op-maat-menu voor leerlingen.
  • Het lerarenbestand divers(er) maken door drempels voor pabo weg te nemen om meer bij de diversiteit aan leerlingen aan te sluiten.

Ideeën adopteren
Alle oplossingen werden aan de jury gepresenteerd, die bestond uit een directeur van het po en vo, een leraar, een ouder en de directeur van Museum Boijmans van Beuningen. Samen met de aanwezig schoolbesturen adopteerde de jury een paar van de ideeën. De komende tijd moeten de oplossingen samen met de schoolbesturen verder worden uitgewerkt.

Organisatie
De Rotterdamse beroepsgroep MeetUp010 initieerde de hackathon. De gemeente ondersteunde hen bij de organisatie van deze dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.