De geboorte van EduHackathonNL

      1 reactie op De geboorte van EduHackathonNL

EduHackathonNLis een initiatief van MeetUpNL

en wordt uitgevoerd in samenwerking met Eduhack.nl

 

 

Begin mei hebben we met een aantal mensen achter de verschillende MeetUp’s samen onder de vlag van MeetUpNL gezellig gegeten. En gesproken over onderwijs natuurlijk. En over hoe mooi het onderwijs is. En hoe we dat onderwijs toch nog zouden kunnen verbeteren. En over hoe daar als MeetUppers een bijdrage aan kunnen en willen leveren. En over hoe we collega’s enthousiast kunnen krijgen. En over hoe het loopt binnen de verschillende MeetUp’s. De overeenkomsten en de verschillen. De kracht van de regionaliteit en de persoonlijke invullingen. De plannen die de verschillende MeetUp’s hebben voor de bijeenkomsten die zij komend schooljaar gaan organiseren. En of we een landelijke MeetUpNL zouden willen organiseren.

En toen vielen er een paar zinnen achter elkaar op hun plaats en ontvouwde Nicole van MeetUp024 haar plan:

EduHackathonNL

Op verschillende plaatsen in Nederland tegelijkertijd met teams aan de slag
om te werken aan innovatieve, concrete oplossingen
voor uitdagingen en vragen die er liggen in het onderwijs

EduHackathonNL is voor iedereen met een hart voor onderwijs die ervan overtuigd is dat er oplossingen zijn voor uitdagingen die het onderwijs kent en dat het altijd beter kan. EduHackathonNL is voor leraren, leraren in opleiding, lerarenopleiders, didactici, pedagogen, leerlingen, ouders, mensen in het bedrijfsleven met een affiniteit voor onderwijs.

Het doel van EduHackathonNL is om concrete producten ter verbetering van ons huidige onderwijs te ontwikkelen, met inbreng van zoveel mogelijk betrokken partijen en zoveel mogelijk experts uit verschillende gebieden. In een team een dag lang werken aan een onderwijsvernieuwing dat een antwoord kan zijn op één van de ingebrachte vraagstukken. Binnen een dag komen van een idee tot een feitelijk product waarmee direct aan de slag kan worden gegaan. En ervoor zorgen dat dit ook kan en gaat gebeuren door alle randvoorwaarden in de oplossingen mee te nemen.

Voorbeelden van uitdagingen die zouden kunnen worden aangepakt door ze in gerichte vragen om te zetten:

  • motivatie van leerlingen
  • kennis over effectief onderwijs en leren verbreden en toepassen
  • werkdruk
  • ouderbetrokkenheid
  • noodzaak en kwaliteit van toetsen en examens
  • thuiszitters
  • noodzaak en betaalbaarheid excursies
  • bijlessen, schaduwonderwijs en examentrainingen
  • lerarentekort
  • effectieve inzet ICT
  • relaties onderwijs met bedrijfsleven
  • opzetten nieuwe vormen van onderwijs
  • leraar als rolmodel
  • kansengelijkheid

Ja, dit zijn veel en grote onderwerpen. Die gaan vast en zeker niet met een EduhackthonNL allemaal in een keer opgelost worden. Wij gaan toch graag aan de slag met het zoeken naar oplossingen voor deze en andere uitdagingen omdat ons onderwijs dat het waard is, onze leerlingen dat het waard zijn en onze samenleving dat het waard is. Het alleen benoemen van problemen en er schande van spreken zal ze zeker niet oplossen.

We zijn erg enthousiast en willen ons EduHackathonNL idee daarom nu al graag delen, zodat iedereen die het wil er over mee kan gaan denken. Het zal de nodige organisatie vragen maar wij zien grote mogelijkheden om uitdagingen die er liggen in het onderwijs creatief en innovatief op te lossen door veel experts uit verschillende gebieden bij elkaar te brengen met een specifieke opdracht: een concrete oplossing die er aan het eind van de dag (twee dagen?) ligt voor een vooraf goed geformuleerde onderwijsvraag.

Onze volgende etentje met MeetUpNL zal op 20 september zijn. Dan zullen we als groep verder praten. Ondertussen zullen we ‘individueel’ aan de slag gaan met onze ‘eigen’ MeetUp’s en onze eigen netwerk om interesse te peilen, ideeën te verzamelen en ‘draagvlak’ te creëren. Bijvoorbeeld via deze blogpost. Reacties zijn meer dan welkom!

1 thought on “De geboorte van EduHackathonNL

  1. Rob merkelijn

    Voor goede communicatie binnen onderwijsteams, maar ook in projectgroepen van docenten of leerlingen/studenten is de DISC-methode een heel pragmatisch instrument. Mochten jullie hier meer van willen weten, dan ben ik zeker bereid daar meer info over te geven (het gaat me als gepensioneerde niet om het geld..).
    Op mijn LinkedIn profier kan je het e.e.a. vinden:
    https://www.linkedin.com/pulse/disc-workshops-voor-het-onderwijs-rob-merkelijn/
    https://www.linkedin.com/pulse/workshops-voor-onderwijs-teams-rob-merkelijn/

    Mochten jullie willen sparren dan hoor ik het wel, vriendelijke groet,
    Rob Merkelijn (06-13115476)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.