Challenge Lerarentekort / Werkdruk

Tijdens de EduHackathonNL op 23 maart in Zwolle zijn een aantal challenges opgepakt. In een korte serie blogs zullen de opbrengsten per challenge worden gedeeld. Dit is deel 4.

Challenge Lerarentekort / Werkdruk

De groep startte met het verkennen van wensen en behoeften van de doelgroep en bereikte dat middels kritisch doorvragen op de betekenis van de challenge belemmeringen en aannames werden bloot gelegd. Hieruit volgde een herformulering van de oorspronkelijk challenge naar het volgende vraagstuk: Hoe kunnen we kwalitatief goed onderwijs blijven geven, zonder lerarentekort en hoge werkdruk?

De richting in de vervulling van deze challenge was de leraar zelf. Vanuit het overtuigend perspectief dat de leraar veel invloed heeft op de kwaliteit van het onderwijs, wilde de groep inzoomen op vooral de leraar in wording, zodat er in het onderwijs vooral voldoende mensen komen die bewust voor het onderwijs hebben gekozen en voor wie het onderwijs aan hun verwachtingen voldoet.

Door elkaar voortdurend wat-als vragen te stellen, daagden zij elkaar uit tot zoveel mogelijk (wilde) ideeën te komen. Vragen zoals: Wat als er voor hen die overwegen het onderwijs in te gaan niet één juiste route is naar het mooie vak van leraar, maar tientallen? Of: Wat als je vakkennis en ervaring kunt verbinden in nieuwe of verbeterde leermiddelen en die beter aansluiten op de actualiteit? En: Wat als je zonder administratieve rompslomp kunt meelopen in een bestaande lespraktijk bij jou in de buurt en zo kunt zien wie die doelgroep is, wat ze zoal doen en hoe ze leren?

Deze vragen scherpten zaken aan en leiden tot de volgende ambitie: “De leraar in wording heeft een juist beeld van het vak en de route ernaar toe. Heeft liefde voor de doelgroep en kan daarmee verbinding maken. De leraar in wording maakt gebruik van zijn kennis en ervaring en weet daarbij zèlf in balans te blijven”.

Het resultaat, waar de groepsleden zich verder voor willen inzetten, zou dan moeten zijn dat er voldoende juiste mensen in het onderwijs werken, omdat mensen met de juiste verwachtingen hebben gekozen en heel erg gericht zijn op die liefde voor de doelgroep.

Deelnemers: Lizzy Brouwer, Nita Halman, Harry Winters, Marjan Palland-van den Brink, Sietske Couperus, Karin Winters (procesbegeleiding)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.