Challenge Eigenaarschap leerling / student

Tijdens de EduHackathonNL op 23 maart in Zwolle zijn een aantal challenges opgepakt. In een korte serie blogs zullen de opbrengsten per challenge worden gedeeld. Dit is deel 5.

Challenge Eigenaarschap leerling / student

Wat is het gezamenlijke beeld van eigenaarschap? Die vraag legde de procesbegeleider voor aan de deelnemers uit deze challenge.  Het leverde antwoorden  op als verantwoordelijkheid, ruimte, zelfvertrouwen, invloed op eigen ontwikkeling, autonomie. De essentie: geef de leerling een stem in zijn of haar eigen leerproces.

De interpretaties riepen vervolgvragen op: Hoe stimuleer je leerlingen in hun eigen leerproces?
Hoe creëer je meer beweging in bestaande schoolstructuren om te komen tot meer eigenaarschap? De groep stelde vast dat feedbackmechanismen en experimentele onderwijsvormen met meer ruimte voor initiatieven van de leerling en docent niet nieuw zijn. Wat is dan nodig  om scholen op grotere schaal met dit soort andere onderwijsvormen te laten werken?

Sleutel was volgens de groep ruimte voor docenten om veilig te experimenteren. Die ruimte ontstaat door duidelijke kaders, support van bestuur/schoolleiding/ouders en ruimte voor ‘mislukken’, voor leerlingen én docenten. Dan is er sprake van een gemeenschappelijk leerproces en is wederzijdse ‘coaching’ een logische volgende stap.

Er zijn dan namelijk twee lerende partijen: leerling én docent. Beide krijgen ‘een stem’: de leerling geeft de docent feedback op o.a. de inhoud van zijn lessen, zijn aanpak en kan meedenken in het ontwikkelen van het lesaanbod door aan te geven wat hij hoe en wanneer zou willen leren. Tegelijkertijd ontwikkelt  de leerling in deze samenwerkingsvorm zijn feedbackvaardigheden,  belangrijk voor nu en later. Door de leerling regie te laten voeren over zijn leerproces en de verbinding te (laten) leggen met zijn eigen praktijk en leefwereld, wordt zijn autonomie vergroot. En trek je de regie voor het ontwikkelen van eigenaarschap meer gelijk, wat de kans van slagen vergroot.

Deelnemers: Sandra Aalberts, Bianca Wilde-Lopez, Ineke Bosch, Harm-Jan van Zeben, Babs Nieuwenhuijsen, Raymond Evers, Erik Bolhuis (procesbegeleiding)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.