Challenge Betere afstemming onderwijs op veranderende (beroeps)praktijk

Tijdens de EduHackathonNL op 23 maart in Zwolle zijn een aantal challenges opgepakt. In een korte serie blogs zullen de opbrengsten per challenge worden gedeeld. Dit is deel 3.

Challenge Betere afstemming onderwijs op veranderende (beroeps)praktijk

De groep startte het ontwerpproces met het gezamenlijk inzichtelijk maken wie de users en stakeholders in deze challenge zijn. Vanuit een open aanpak verduidelijkten zij de behoeften en wensen van de users en stakeholders. Houvast hierin was de zin: “als … wil ik … zodat …”. Alle input hierop werd vervolgens gestroomlijnd middels een SWOT analyse voor zowel onderwijs als beroepspraktijk. Dit leverde meer inzicht op in het krachtenveld van dit vraagstuk. De sterke en zwakke punten hieruit werden geclusterd en geprioriteerd. Daaruit werden kansen geformuleerd voor onderwijsvormen, die effectief kunnen anticiperen op ontwikkelingen en snel mee kunnen bewegen zodra de omgeving verandert.

Volgens de groep had het modulair onderwijs de grootste kans om de challenge te vervullen. Maar omdat dit idee al in de praktijk bestaat, was de groep genoodzaakt om voor advocaat van de duivel te spelen. Zo konden zij zwakke plekken in dit idee opsporen en hierin aanpassingen maken. De bouwelementen in dit vraagstuk werden verder tastbaar gemaakt.

De drie elementen onderwijs, student en bedrijf moesten samen een eenheid vormen, wilde de challenge de benodigde impact kunnen hebben.

In het bedrijfsleven gaan de ontwikkelingen sneller dan het onderwijs kan volgen. Wat toekomstige beroepsbeoefenaars moeten kennen en kunnen om een goede start te kunnen maken op de arbeidsmarkt ligt onvoldoende in lijn met wat het onderwijs kan bieden.

In het ontwikkellab werken professionals die de behoefte aan kennis en kunde van het bedrijfsleven in kaart brengen onder andere met behulp van data, functieprofielen samengesteld door het bedrijfsleven en toekomstvisies. Met deze gegevens wordt in het ontwikkellab een format gecreëerd waarmee het onderwijs modules kan ontwikkelen om studenten beter en sneller voor te bereiden op de snel veranderende beroepspraktijk. Tevens bestaat de mogelijkheid om vanuit elk van de spelersgroepen (onderwijs, student, bedrijf) eigen doelen te formuleren. Deze doelen kunnen op hun beurt weer als challenge ingebracht en middels begeleid proces, bijvoorbeeld de design thinking benadering, tot een eindproduct gemaakt worden.

Deelnemers: Daan den Ouden, Bianca Perik, Inez van Kleef, Heleen Zwiggelaar, Alexander Muntjewerf (procesbegeleiding)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.