Blog Hackathon Zwolle

      1 reactie op Blog Hackathon Zwolle

(voorlopig verslag wordt aangevuld)
Foto’s door Rina Timmerman

Het noorden is altijd wat relaxter met de verslaglegging, of was het omdat er gewoon geen tijd was om tussendoor tekstueel verslag te doen.
Daarom een niet chronologische terugblik, verrijkt met de foto’s die Rina Timmerman de hele dag door op Twitter plaatste.

In Zwolle startte om klokslag 10 uur 5 teams in Brainz (wat een toplocatie voor een Edhackhaton) met de challenges:

  1. Hoe kunnen we het eigenaarschap van de leerling/student voor het eigen leerproces actief helpen ontwikkelen en hoe stel je zeker dat de eindtermen worden gehaald
  2. Hoe kunnen we onderwijs voor leerlingen/studenten meer betekenisvol maken, zodat leerlingen studenten meer intrinsiek motivatie ervaren om te willen leren? (2 teams)
  3. Hoe kunnen we kwalitatief goed onderwijs blijven geven, gezien het groeiende lerarentekort en de hoge werkdruk in het onderwijs?
  4. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het (beroeps)onderwijs steeds goed afgestemd is/blijft op (eisen) uit de veranderende (beroeps)praktijk.

Opening en start
De wethouder van Onderwijs Zwolle kwam speciaal (met zijn dochter) de teams succes wensen en gaf de aftrap. Zijn tip: laat ondanks het feit dat er wetten en regels zijn…vandaag even de kaders los. Denk vrij!
Koffie, thee, veel lekkers en alle materialen om denkprocessen in gang te houden, waren ruimschoots aanwezig en de 5 teams met een heel diverse samenstelling gingen de ontdekkingsfase in.
Procesbegeleiders zorgden ervoor dat vooral de tijd genomen werd om de stappen van DesignThinking tijdig maar ook door tijd te nemen doorlopen werden.

Wie ben je, wat spreken we af, wat weten we al over het onderwerp en welke concepten zitten er in de zeer breed beschreven challenge. Rekening houdend met achtergronden van de deelnemers werden zo de challenges verkend.

De eerste fase (Discovery)
Deze fase leverde bijstellingen van de challenges op, soms werd de focus bepaald en bij andere teams werd ruim te tijd genomen om met een wandeling buiten het probleem te verkennen.
Teams hadden hun eigen invulling en manier van werken snel te pakken en door ook af en toe eens bij de anderen te kijken werd herkenning en verdieping meegenomen naar de tweede fase.
Interpretatie
Deze fase startte door elkaar verhalen te vertellen, hoe ziet het er dan uit als de oplossing gevonden is? Welke ambitie hebben wij en natuurlijk wat is het speelveld waar we ons op bewegen.
Wie is de doelgroep en vanuit welk perspectief gaan we dan werken aan een oplossing?
Nog meer vellen, sticky notes, plaatjes en borden werden gebruikt om alle wilde ideeën te verzamelen.
Vooral weer even kijken bij de andere teams, elkaar uitleggen wat de denkrichting was en elkaar blijven bevragen en feedback geven, hielp de teams om even tijd te nemen.
Teams konden in deze fase studenten van Windesheim bevragen over de wensen die zij hadden, als het om hun onderwijs ging. Wat zouden de teams moeten meenemen in hun oplossingen? Goed van de organisatie om daar aan te denken. Want praten met de studenten is natuurlijk een van de belangrijkste dingen als je onderwijs wilt veranderen.

De tijd vloog voorbij en voor we het wisten stond de lunch klaar.
Vooral kort lunchen en weer door, was bij teams het credo.

Derde fase Ideation

Tijd om de ideeën en kansen te gaan schiften. Vooral schrappen in alles wat er aan wilde plannen was.
Bijstellen en heel veel praten en alle kanten belichten.
Voor de procesbegeleiders was dit een fase waar vooral gestuurd werd op focus houden en de vaart erin houden. Het risico in deze fase was vooral dat een idee omgezet moest worden in een oplossing. Onderzoek naar wat er al is werd in deze fase door de teams misschien soms vergeten, want als je eenmaal een lijn te pakken hebt is doorgaan wel erg lekker.
Van een groot idee naar een haalbaar experiment, kan dat?


De tijd begon te dringen, want eten, voorbereiden van een presentatie van de oplossing en ook de jurering begon te lonken.
Het eten en de energizer erna, gaf het laatste duwtje om echt af te spreken en uit te tekenen, wat de oplossing van de challenge in kon houden. Wat zou er als experiment uitrollen?

Rond 8 uur schoven de juryleden aan en keken zij al mee over de schouder van de teams.

Presentaties
Elk team moest in 5 minuten de oplossing presenteren. Daarna was er een kwartier de tijd om de teams te bevragen naar verheldering. Elk jurylid gaf vervolgens feedback en aandachtspunten. Kritische vragen werden door geen van de deelnemers geschuwd.

In telegram stijl (met foto) de oplossingen (die later iets verfijnder herschreven zullen worden).

Het ontwikkellab antwoord op de challenge: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het (beroeps)onderwijs steeds goed afgestemd is/blijft op (eisen) uit de veranderende (beroeps)praktijk?
Het bedrijfsleven, leraren, studenten komen bij elkaar in een ontwikkellab waar vraag en aanbod gekoppeld worden. In de beroepspraktijk verandert de vraag sneller dan het onderwijs aan kan. In dit lab wordt door middel van modules die samen ontwikkeld wordt, ingespeeld op de veranderingen in beroepen. Het ontwikkellab is onafhankelijk en in eerste instantie regionaal georganiseerd.

Hoe kunnen we het eigenaarschap van de leerling/student voor het eigen leerproces actief helpen ontwikkelen en hoe stel je zeker dat de eindtermen worden gehaald?
Samen leren door de leerling meer vrijheid te geven in het eigen leerproces.

(oplossing volgt)

Hoe kunnen we kwalitatief goed onderwijs blijven geven, gezien het groeiende lerarentekort en de hoge werkdruk in het onderwijs?
Deze challenge werd bijgesteld tot:
Hoe kunnen we kwalitatief goed onderwijs blijven geven, zonder lerarentekort en  hoge werkdruk in het onderwijs?
De focus van dit team lag vooral op ‘leraren in wording”, hoe kunnen zij-instromers, nieuwe studenten een juist beeld krijgen van hun doelgroep (de leerling/student) en hoe loopt de route daarna?
In liw-winkel staat in elk geval beschreven hoe de route ernaartoe loopt. EVC, opleidingseisen en daarbij passende instroom trajecten.

……wordt later vervolgd en aangevuld….de zondag roept!

1 gedachte over “Blog Hackathon Zwolle

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.