Blog Hackathon Rotterdam

      4 Reacties op Blog Hackathon Rotterdam

EduHackathonNL010 wordt vervolgd…

23.05 uur
Opgeruimd. Naar huis. Dromen. Volgende week en alle weken daarna doen. Over de borrel geen berichten 😜.

22.00 uur
De samenvatting. Zoom rustig even in.

De samenvatting in bewegend beeld.

 

21.45 uur
De winnaars.
Eerst volgens de jury. Waarbij de stem van de leerlingen uiteindelijk de doorslag gaf omdat de jury veel moeite had één winnaar aan te wijzen.

Team Oranje. De gouden cirkel van creativiteit. Deze tool ontlokt bij leerkrachten het gedrag dat nodig is om te zorgen dat leerlingen hun creativiteit niet verliezen

Team Grijs. Leerkrachten meer divers maken door drempels voor PABO weg te nemen en zo meer bij diversiteit leerlingen aan te sluiten. Bijvoorbeeld door mbo4 fysiek bij PABO onderbrengen. Modulair onderwijs en niveau differentiatie.

Team Roze. De mismatch tussen behoefte leerling en keurslijf school en lessen opheffen door meer naar buiten te gaan en zo intrinsieke motivatie te doen herleven. Het doel van het onderwijs als basis nemen.

Vervolgens de bestuurders. Eerst stonden zij gezamenlijk op om te applaudisseren voor de deelnemers. De bestuurders wezen geen winnaar aan maar elke bestuurder apart benoemde de voor hem of haar opvallendste bijdragen. Een rode draad bleek de vaak door de teams genoemde ballast en de wens tot meer autonomie en vertrouwen. Daarover gaan de bestuurders graag met de teams in overleg om te ontdekken welke ballast er weg kan. Interessant vonden de bestuurders ook het voorstel van een innovatielab op scholen en het voorstel leraren zeggenschap te geven over uitgaven. Ook hierover gaan zij met deze teams graag verder in gesprek. Concrete directe uitnodigingen waren er voor team Rood met hun plan om binnen scholen MeetUp’s te organiseren waarbij samengewerkt naar expertises en ruimte ontstaat voor extra’s. En dat zonder extra kosten. Duidelijk werd uit alle interacties dat er vervolgen gaan komen, binnen enkele weken.

Aan alle teams en bestuursleden nu de taak om dit actief op te pakken en de positieve energie die de gehele dag kenmerkte vast te houden en als bron van mooie onderwijs verbeteringen te gebruiken.

19:40 uur
En goodie bags voor alle deelnemers.

 

19.00 uur
De teams gaan weer aan de slag, toewerken naar concrete plannen.

18.00 uur
Het eten wordt geserveerd en is tot 19.00 uur beschikbaar. De teams bepalen zelf wanneer zij een hapje komen eten tussen hun inspanningen door, die tot 20.00 doorlopen. Wat is sterker de honger naar eten of de honger naar een nog mooiere oplossing of een nog mooiere pitch? Er wordt vooral gekozen voor de maag, dan kunnen het hart en hoofd daarna weer des te harder aan het werk.

 

15.20 uur
Nog even over dat pitchen. Dat hoeft echt niet saai te zijn hoor, zelfs al heb je maar een minuut.

15.15 uur
De geweldige catering voor deze EduHackathonNL010 dag wordt verzorgd door de Tafelvanzeven.

Tafelvanzeven verzorgt catering met een verhaal. Onze borrelhapjes, lunches en dinerbuffetten worden klaargemaakt door vrouwen uit alle windstreken met een passie voor koken en afstand tot de arbeidsmarkt. Tafelvanzeven biedt de vrouwen een opleiding gericht op horeca en ondernemerschap. Tijdens de opleiding cateren ze bij bedrijven, instellingen en particulieren. Zo verdienen zij hun opleiding zelf terug. Hoe meer cateringopdrachten wij verzorgen, hoe meer vrouwen de opleiding kunnen volgen. Dus als u Tafelvanzeven een opdracht geeft, krijgt u niet alleen héérlijk eten uit zeven werelddelen maar investeert u ook in de toekomst van deze vrouwen. We laten u graag de wereldsmaken van Tafelvanzeven proeven! Meer weten? Bekijk de website.

15.05 uur
De ijscoman is gearriveerd! Even de inwendige mens nog wat meer verwennen en de creativiteit voeren. Vrolijke mensen maken mooie plannen! Sommige hebben het er al warm van gekregen.

14.10 uur
De eerste serie pitches waarin het probleem per team is gedeeld met alle deelnemers. Eén minuut bleek erg kort maar voor sommige toch ook weer ruim voldoende. Opvallende overeenkomst was dat men vooral op zoek gaat naar oplossingen voor de verschillende beperkingen die in het huidige onderwijs worden ervaren door zowel leraren als leerlingen, met als gevolg afnemende motivatie en vertrek. Een tip van een van de experts: gebruik de ruimte die er is, die is groter dan je misschien denkt. Denk onorthodox heet dat in het Rotterdamse onderwijsplan.

13.10 uur
Pitchcursus ‘Hoe kunnen we…?’ verzorgd door Pim Feelders in de aula voor minstens 1 deelnemer per team, iedereen die wil mag natuurlijk gewoon meedoen!

12.55 uur
Aan de lunch in de kapel, wat een energie!

12.25 uur
De teams zijn bijna klaar met het verkennen en kiezen van de uitdaging waar zij vanmiddag een oplossing voor gaan proberen te vinden. Nu gaan zij eerst genieten van een welverdiende heerlijke lunch. Die zal plaatsvinden in het Rijksmonument waar wij zeer gastvrij zijn ontvangen door alle mensen van het Lyceum Rotterdam. Onze dank daarvoor!
Na de lunch zullen de deelnemers een korte pitch cursus krijgen en vervolgens in 1 minuut de door hen geformuleerde uitdaging plenair delen.

12.15 uur

Toon moed! 
Ron Bormans, voorzitter van het CvB van de Hogeschool Rotterdam (en geboren in het Limburgse Schinnen) opende de EduHackaton010 met het aanmoedigen van de deelnemers om moed te tonen en het belang van school voor ogen te hebben. De school als gemeenschap, waar mensen mensen zijn. Waar een veilig klimaat heerst om te leren.
Veel mensen zitten ‘s avonds op de bank, delen hun mening met degene die naast hen zit. Of de volgende dag, met de buurman of de buurvrouw. Ze hebben last van gebeurtenissen in de samenleving, hebben er een mening over, maar vinden niet de plek om het bespreekbaar te maken. Het vraagt moed om van de coulissen in de arena te stappen, je komt in een wereld van schreeuwers. De afgelopen jaren is de roep dat leraren belangrijk zijn, maar ze zijn nog niet voldoende onderdeel van het gesprek. Ron Bormans gunt iedere leraar én leerling een context waarin je moed kunt tonen. Hij geeft daarbij de metafoor van het dorp in de stad. Een dorp geeft veiligheid en afscherming. De stad ademt, geeft positieve energie, heeft grote uitdagingen en vraagstukken. Laat de school de afscherming zijn van de stad. De plek waar je mag oefenen voor het leven. Waar democratische waarden en respect in een veilig klimaat worden besproken en vorm krijgen. Waar je leert om elkaar te begrijpen en te accepteren.
Leraren, toon moed! 

11.30 uur
De deelnemers zijn in twaalf teams van acht personen aan de slag! Er zijn twaalf getrainde captains om hen te begeleiden bij de eerste stap in het herhaalde proces van convergeren en divergeren naar het formuleren van een bondige behapbare vraag. Vervolgens zullen zij een antwoord gaan zoeken op hun vraag, hierbij geholpen door tien aanwezige experts die zij om informatie kunnen vragen of kunnen laten opzoeken. De elf organisatoren doen nu zelf even een bakkie en een gebakkie.

11.00 uur
De deelnemers druppelen binnen:

Wethouder Said Kasmi opent.

09.15 uur
De appeltaart is speciaal voor ons gebakken door leerlingen van VSO Heerenwaard. Alle teams en lokalen hebben hun eigen kleur. (En de foto’s staan even gekanteld 😜 )

08.45 uur
De informatie hangt aan de muur. De green screen Photo Booth staat klaar. De zaal is nu nog leeg. Wij lopen rond in onze mooie shirts en hebben de lokalen in orde gemaakt. Nu naar beneden voor de ontvangst. Met koffie en appeltaart.

07.00 uur.
De laatste appjes tussen de organisatoren worden gedeeld. We zijn allen er al vroeg bij blijkt. Om 08.00 uur gaan we de school in om alles in gereedheid te brengen voor de ontvangst van de deelnemers. Het meeste hebben we gisteren al klaargezet, nu even de puntjes op de i. En de koffie moet natuurlijk vers zijn!

 

4 gedachten over “Blog Hackathon Rotterdam

  1. Pingback: EduHackathonNL010 – MeetUp010

  2. Pingback: EduHackathon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.